Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Britská logika v devatenáctém století
Joachim, Jiří ; Holeček, Tomáš (vedoucí práce) ; Šebela, Karel (oponent)
According to American philosopher W. W. Bartley, the transition from tradi- tional Aristotelian to Boolean logic is a revolutionary milestone in the history of logic. The work of George Boole which was followed by a developement of a mathematicaly oriented logic brings a shift of paradigm. In my thesis I follow the period in which the shift is said to have happened. I explicate the elements of syllogistic and its main conceptions as expounded in a textbook The Rudiments of Logic written by Henry Aldrich. Furthermore I demon- strate logical systems of three authors: Archbishop Richard Whately, George Boole and Lewis Carroll. I accent the connection of those systems and the practical aspect of logic. With this in mind I consider Bartley's statement and estimate the role of the rules in the systems and its possible use in three domains circumscribed in Aldriches book: simple apprehension, judgement and discourse. 1
Projekce presupozic v češtině
Veselý, Vojtěch ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Hajičová, Eva (oponent) ; Bílková, Jana (oponent)
Projekce presupozic v češtině Presupozici chápu současně jako implikaci a soubor požadavků, které věta klade na (pasivní) kontext, tj. na soubor realizovaných propozic a logicko-sémantických vztahů mezi nimi sdílený účastníky komunikace. Obsahem presupozice je informace, kterou mluvčí ztvárňuje jako předem danou, komunikantům známou. Presupozice je významově užší pojem než implikace: implikovaný je každý význam vyjádřený nepřímo, avšak ne každá implikace má povahu presupozice. Kontextově zapojené složky vyjadřují propozici, která je zahrnuta v aktivním kontextu, tj. v množině propozic, na něž jsou účastníci komunikace aktivně zaměřeni. Kontextová zapojenost je jedním ze spouštěčů presupozic: informace zahrnutá v aktivním kontextu je nutnou součástí kontextu pasivního (obráceně to pochopitelně neplatí). Aby primární (přímo vyjádřená) propozice věty mohla inkrementovat kontext sdílený účastníky komunikace, musejí být splněny všechny větné presupozice, které jsou v primární propozici sémanticky zahrnuty. Presupozice je splněna jedině tehdy, je-li propozice p, která je obsahem presupozice, součástí (pasivního) kontextu. Pokud kontext nezahrnuje p ani propozici, která je s p v rozporu, např. ňp (negaci p), lze jej akomodovat, tj. propozici p k němu přičlenit. Zahrnuje-li kontext propozici, která je s p...
Webová aplikace pro výuku matematické logiky na střední škole
Moravec, Luboš
Webová aplikace pro výuku matematické logiky na střední škole Luboš Moravec Abstrakt: Hlavní částí práce jsou webové stránky určené především pro studenty středních škol , které slouží k výuce matematické logiky a jsou rozděleny na dvě části - výklad a testy. Výklad členěný do sedmi kapitol nejdříve vysvětluje pojem výroku a jeho negace, dále se zabývá základními logickými spojkami (konjunkce, disjunkce, implikace, ekvivalence), vyhodnocováním pravdivosti a negováním složených výroků, využitím kvantifikátorů a negací výroků s nimi, množinovými operacemi, Vennovými diagramy a na závěr jsou probrány důkazové techniky. Výklad je doplněn sérií pěti testů sloužících k ověření osvojených znalostí. Otázky v testech jsou náhodně vybírány z několika variant, což umožňuje testy opakovat s různými otázkami. Vlastní text práce obsahuje uživatelskou a programátorskou dokumentaci a tištěnou podobu výkladových kapitol.
Projekce presupozic v češtině
Veselý, Vojtěch ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Hajičová, Eva (oponent) ; Bílková, Jana (oponent)
Projekce presupozic v češtině Presupozici chápu současně jako implikaci a soubor požadavků, které věta klade na (pasivní) kontext, tj. na soubor realizovaných propozic a logicko-sémantických vztahů mezi nimi sdílený účastníky komunikace. Obsahem presupozice je informace, kterou mluvčí ztvárňuje jako předem danou, komunikantům známou. Presupozice je významově užší pojem než implikace: implikovaný je každý význam vyjádřený nepřímo, avšak ne každá implikace má povahu presupozice. Kontextově zapojené složky vyjadřují propozici, která je zahrnuta v aktivním kontextu, tj. v množině propozic, na něž jsou účastníci komunikace aktivně zaměřeni. Kontextová zapojenost je jedním ze spouštěčů presupozic: informace zahrnutá v aktivním kontextu je nutnou součástí kontextu pasivního (obráceně to pochopitelně neplatí). Aby primární (přímo vyjádřená) propozice věty mohla inkrementovat kontext sdílený účastníky komunikace, musejí být splněny všechny větné presupozice, které jsou v primární propozici sémanticky zahrnuty. Presupozice je splněna jedině tehdy, je-li propozice p, která je obsahem presupozice, součástí (pasivního) kontextu. Pokud kontext nezahrnuje p ani propozici, která je s p v rozporu, např. ňp (negaci p), lze jej akomodovat, tj. propozici p k němu přičlenit. Zahrnuje-li kontext propozici, která je s p...
Britská logika v devatenáctém století
Joachim, Jiří ; Holeček, Tomáš (vedoucí práce) ; Šebela, Karel (oponent)
According to American philosopher W. W. Bartley, the transition from tradi- tional Aristotelian to Boolean logic is a revolutionary milestone in the history of logic. The work of George Boole which was followed by a developement of a mathematicaly oriented logic brings a shift of paradigm. In my thesis I follow the period in which the shift is said to have happened. I explicate the elements of syllogistic and its main conceptions as expounded in a textbook The Rudiments of Logic written by Henry Aldrich. Furthermore I demon- strate logical systems of three authors: Archbishop Richard Whately, George Boole and Lewis Carroll. I accent the connection of those systems and the practical aspect of logic. With this in mind I consider Bartley's statement and estimate the role of the rules in the systems and its possible use in three domains circumscribed in Aldriches book: simple apprehension, judgement and discourse. 1
Webová aplikace pro výuku matematické logiky na střední škole
Moravec, Luboš
Webová aplikace pro výuku matematické logiky na střední škole Luboš Moravec Abstrakt: Hlavní částí práce jsou webové stránky určené především pro studenty středních škol , které slouží k výuce matematické logiky a jsou rozděleny na dvě části - výklad a testy. Výklad členěný do sedmi kapitol nejdříve vysvětluje pojem výroku a jeho negace, dále se zabývá základními logickými spojkami (konjunkce, disjunkce, implikace, ekvivalence), vyhodnocováním pravdivosti a negováním složených výroků, využitím kvantifikátorů a negací výroků s nimi, množinovými operacemi, Vennovými diagramy a na závěr jsou probrány důkazové techniky. Výklad je doplněn sérií pěti testů sloužících k ověření osvojených znalostí. Otázky v testech jsou náhodně vybírány z několika variant, což umožňuje testy opakovat s různými otázkami. Vlastní text práce obsahuje uživatelskou a programátorskou dokumentaci a tištěnou podobu výkladových kapitol.
Dluhová krize státu Kalifornie
Surovec, Jan ; Jílek, Josef (vedoucí práce) ; Běláčková, Vendula (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na dluhovou a rozpočtovou krizi státu Kalifornie. Úvodní dvě části představují zejména některá specifika kalifornské ekonomiky a proces schvalování rozpočtu. Třetí část zkoumá ekonomicko-politický vývoj Kalifornie od fiskálního roku 1975-76 až po současnost. Další část poskytuje důkaz o změně struktury daňových příjmů a nárůstu reálné výše výdajů. Součástí čtvrté části je i vývoj zadlužení Kalifornie a jeho srovnání s jinými státy USA a také analýza krize peněžních toků. Závěrečná část práce navrhuje opatření, která by mohla další rozpočtové a dluhové krize zmírnit.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.